joi, 20 mai 2010

Un mare moft pentru un mic copil.

Stii ca provocarile ma incita asa ca... uite aici o tema data de o prietena.

Daca am avut vreodata o prietena care nu m'a tradat si pe care nu am tradat'o, o prietena care m'a ajutat sa fug, pentru scurt timp, de problemele pe care le am, aceea a fost cartea. Poate iti suna cunoscut, sau iti seamnaa cu un argou, poate ca ai impresia ca am zis cele de mai sus cu un sens metaforic dar nu. Nu e asa.
Am citit cantitati [aproape] industriale de proza de toate felurile: proza de calitate sau ieftina, care mi'a placut si care nu, romane, povesti, basme, rememorari, filozofie, SF. Orice. Sau poate nu orice dar stiu ca destul cat sa ma simt mandra.
Am gasit carti care mi'au placut ca actiune dar nu si modul in care au fost scrise, am gasit carti in care personajele ma fascinau dar actiunea ma lasa rece, am gasit si carti in care naratorul intervenea cumplit de des, spulberand frumusetea actiunii si magia personajelor.
In ochii mei, o carte cu adevarat buna ar imbina SF-ul cu filozofia [ceva asemanator cartii lui Oscar Wilde ,,Portretul lui Dorian Grey"]. Nu imi place proza scurta asa ca, din punct de vedere al numarului de pagini, cartea ar trebui sa aiba undeva in jur de 400, dar se accepta si mai mult. Limbajul mi'ar placea sa fie mult apropiat de a lui Mircea Cartarescu dar sa nu fie ca cel al Simonei Popescu din ,,Exuvii" [Mi'a lasat impresia unei foarte proaste imitari]. Actiunea, ampla, ar putea sa se intinda pe mai multe fire narative si sa pastreze suspansul de la primul capitol al cartii pana la ultima pagina.
Personajele, prezente in numar mare, ar trebui sa prezinte tipuri umane care, desi au soarta prinsa de varful penelului, intentioneaza sa isi depaseasca limitele, sa scape de sub chinul penitei si sa ajunga acolo unde vor. Poate ca pe parcurs unul din personajele principale moare sau se desparte ce celelalte ramanand singur.
Acum despre final. Stii... dupa multitudinea conflictelor care se regasesc pe parcursul cartii, finalul ar trbeui sa fie unu; imprevizibil, greu de intuit. Ceva asemanator cu finalul pe care l'a dat Stephen King in ,,Christine".
Stiu ca sunt destul de pretentioasa la capitolul carti... Dar este ceea ce imi doresc. Un mare moft pentru un mic copil.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu